Monday 23 December 2019

Perginya Seperti Seorang Syahid Yang Dermawan Amat Dicemburui Ramai - Ustaz Zamri

ganjaran mati syahid

Setiap dari kita yang hidup pasti akan mati dan semua manusia pastinya akan mengalaminya cuma pemergian saja akan berbeza-beza. Apabila tibanya ajal, tiada sesiapa yang akan mampu menahan walau sesaat datangnya kematian kepada mereka yang telah ditentukan oleh Allah SWT.

Pastinya semua orang yang beriman menginginkan pengakhiran kehidupannya dalam kebaikan atau khusnul khotimah. Namun, siapa kita untuk menentukan, hanya iman dan amalan ketika hidup saja akan membantu kita nanti, insya Allah.

Perkongsian melalui Facebook seorang pendakwah dan juga pakar motivasi yang dikenali ini iaitu Ustaz Zamri Zainuddin pasti akan menyentuh hati apabila beliau kongsi kisah sahabatnya yang telah meninggal dunia dalam husnul khatimah sewaktu menjalani ibadah umrah.

Dikhabarkan, sahabat Ustaz Zamri telah meninggal dunia pada 17 Disember lalu dan turut sempat bersama dengannya ketika di Jordan sewaktu bersama-sama mengikuti program Umrah 3 Masjid.

Perginya Seperti Seorang Syahid


Hari ini saya diberi kesempatan untuk menziarahi Keluarga Almarhum Hamidi Muhram yang sempat seketika bersama saya di Jordan dalam Program Umrah 3 Masjid.

nikmat mati syahid

Saya mendapat keizinan dari Keluarganya untuk memaparkan beberapa gambar-gambar Allahyarham sebagai satu ibrah yang hebat yang boleh dikongsikan kebaikkannya di dunia ini.

Saya sempat bersama Allahyarham ketika di Hospital, ketika beliau nazak seterusnya menghembuskan nafasnya yang terakhir. Allahuakbar.

Pada pemerhatian saya, Allahyarham telah dijemput seakan-akan seperti seorang syuhada’. Lihat sahaja pada jari telunjuknya yang tegak yang hanya boleh dilihat pada mereka yang syahid sahaja.

Dan wajahnya seakan-akan gembira dan senyum kepada jemputan ini. Allah saya sangat mencemburui kematian ini. Ini juga tanda benarnya Allah mengampunkan Dosa-dosa mereka yang melakukan umrah. Allah!

mati shahid

Rupanya amalannya di dunia begitu hebat tanpa perlu dikecoh-kecoh. Hanya Allah dan makhluk di langit sahaja mengetahuinya. Beliau antara mereka yang berusaha menyiapkan Surau yang baru dibina di taman kediamannya di Taman Kanching Tun Teja.

Beliau juga menguruskan peninggalan harta keluarga tanpa mengambil bahagian dari hasilnya. Diserahkan kepada adik-beradik lain yang memerlukan. Sangat dermawan orangnya. Sempat mengeluarkan sikit kewangan untuk bantuan Syria kepada Mursyid Mantop Travel yang bertugas.

Rupanya inilah antara amalan-amalan di dunianya yang dilakukan dalam banyak yang tidak diketahui oleh kita. Allah anugerahkan dengan kematian yang sangat dicemburui oleh sekelian mahkluk di dunia ini.

Hamidi Murham Syahid

Saya difahamkan oleh keluarga Allahyarham yang tiba di Jordan melihat pengebumian Allahyarham bahawa ramai Arab-arab di sana memarahi mereka bila mereka menangis. Mereka kata kepada Allahyarham adalah Syahid, kenapa kamu perlu menangis. Allah!

Pergilah dikau dengan aman di sana sahabatku. Kami juga bakal menyusul kemudian ke sana juga. Moga kita bersama di syurga nanti.

Moga keluarga Allahyarham terus jadi penerus amalan yang hebat yang tidak terputus dari status kematian ini iaitu doa anak-anak yang soleh.

mati dalam syahid

mati syahid di mekah

Benarnya wahai sahabatku, dikau telah mengotakan janji Rasulullah SAW bahawa;

"Janganlah kamu bersusah payah untuk melakukan satu-satu pemusafiran kecuali ke tiga masjid, Masjidil Haram, Masjid Rasulillah SAW dan Masjidil Aqsa".

Dikau disaksikan oleh Allah dan Malaikatnya serta orang-orang beriman.

وَكَذَٰلِكَ جَعَلۡنَٰكُمۡ أُمَّةٗ وَسَطٗا لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيۡكُمۡ شَهِيدٗاۗ

Demikian itu kami telah jadikan kamu sebagai umat yang sederhana untuk menjadikan saksi/syuhada’ kepada manusia dan dalam masa yang yang sama dijadikan Rasul itu sebagai saksi ke atas amalan-amalan kamu.

االهم اغفرله وارحمه وعافيه واعف عنه..

Jom sedekah buatnya satu bacaan Al-fatihah. Amin.

Sungguh hebat kisah yang dikongsikan oleh Ustaz Zamri ini. Sesungguhnya hanya mereka yang terpilih sahaja akan mendapat kelebihan begini. - Admin

Add Comments

You are welcome to share your ideas with us in comments!
EmoticonEmoticon